• slide-1
  • slide-2
  • slide-3
  • slide-4
  • slide-5

Strategy bites back!

Een luchtig strategie-boek

'strategiemodel' met dank aan managementmodellensite.nl

Het boek ‘Strategy bites back’  van de auteurs Henry Mintzberg, Bruce Ahlstrand en Joseph Lampel kent een Nederlandse vertaling: ‘Strategie slaat terug’. De auteurs hebben een ogenschijnlijk zeer gedegen boekwerk afgeleverd getuige de inhoudsopgaaf. Bij lezing blijkt het een geordende mix van zowel oude als redelijk recente gepubliceerde korte artikelen (bytes) en kritisch verhelderend materiaal (bites) te zijn. Artikelen die elkaar ook geregeld tegenspreken.

Gerenommeerde wetenschappers en adviseurs in het segment ‘Strategie & Leiderschap’ danken hun succes en bekendheid vaak aan de humor en Schwung waarmee ze hun boodschap voor het voetlicht brengen. Humor en ‘verpakking’ blijken keer op keer het ultieme ingrediënt dat de lezer levertraan met liefde doet slikken. Plus de boodschap wordt niet alleen opgepikt, nee deze wordt zelfs doorverteld in de vorm van anekdotes. Gevolg: de boodschap blijft met grote kans plakken bij de beoogde doelgroep. Een deel van de doelgroep is vervolgens zelfs in staat de aangereikte inzichten toe te passen.

De auteurs hebben in dit boek het gegeven ‘humor als wapen’ leidend gemaakt. Het is in mijn beleving meer een boek ter verwarring en vermaak dan een serieus managementboek. Dit neemt niet weg dat het daarmee juist doet wat het moet doen. ZELF nadenken. Waar ben je het mee eens. Waarmee niet. Waarom? Waar kan ik nog wat van leren? Welk inzicht zou in mijn eigen beroepspraktijk of in die van mijn klanten toepasbaar zijn? De ondertitel geeft ook heel goed de sfeer weer: ‘de verbeelding aan de macht’. Strategiebepaling gaat niet volgens vast regeltjes en patronen, het is een proces dat veel creativiteit, lef en inlevingsvermogen vereist. Een strategie moet ‘leven’, gaat over consumenten van vlees en bloed, over dynamische markten, evoluerende technologieën en NIET over abstracte sterke en zwakke punten, bedreigingen en kansen.

Met name het serieus oppakken van strategievorming en planning wordt in dit boek geregeld stevig op de hak genomen door deze ‘strategy-masters’. Dat zal ik illustreren met enkele – in mijn ogen – heerlijke ‘oneliners’:

  • Als uw baas trots meldt dat hij naar een strategiebespreking gaat, betuig hem uw deelneming.
  • Twijfel is onaangenaam maar zekerheid is belachelijk. (jawel, een ouwetje van Voltaire)
  • Vage plannen en projecten geven medewerkers het excuus om te handelen, te leren en zinvol actief te zijn.
  • Hoe vager een manager is over zijn doelstellingen, hoe meer ruimte en mogelijkheden hij voor zichzelf en zijn medewerkers schept.

Voor mij persoonlijk is de belangrijkste les uit dit boek eenvoudig:

MEER DOEN & MINDER DENKEN!

Delen/Bookmark

Leave a Reply

  

  

  

CAPTCHA afbeelding

*

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>