• slide-1
  • slide-2
  • slide-3
  • slide-4
  • slide-5

Word opiniebepaler in uw vakgebied met een blog

LAAT uw verhaal vertellen!

Mijn hang naar journalistiek vloekt op het eerste oog met mijn commerciële inborst. Toch komen journalistiek en marketing binnen het vakgebied branding heel dicht tot elkaar. Marketeers willen over producten praten, over markten en kansen. Journalisten willen een verhaal vertellen. Zowel onderhoudend als educatief, een verhaal dat raakt met als het past enkele spikkels humor. Branding is het bindmiddel dat zorgt dat het één met het ander verbonden blijft door het stabiel blijven van de essentie.

In het woud van blogs, komen er slechts enkele écht bovendrijven. Dit gebeurt wanneer er met passie gescheven wordt over een onderwerp waar de schrijver veel vanaf weet. De betreffende blogger is dan een ‘thought leader’. Ofwel:  opinieleider op het gebeid van zijn of haar specialisme.

Ook grotere bedrijven kunnen hier hun voordeel mee doen. Bewuste keuzes maken voor een blog (of blogs) over een bepaalde niche. Als zij hier consequent aan werken kunnen ze doorgroeien tot expert in die niche. Dat is geloofwaardig en daardoor een uitmuntende (relatief goedkope) mogelijkheid om marketing te bedrijven.

Wel zit hier een addertje onder het gras. Als u met uw bedrijf besluit tot deze strategie lijkt het logisch dit bij de marketing-, communicatie- of PR afdeling te beleggen. Hiermee kunt u de plank lelijk misslaan.
Waarom? Het succes van een blog staat of valt bij de vaardigheid van communiceren. Het écht inleven in de doelgroep en dat ook omzetten in sprankelende taal op schrift (mondeling is vaak makkelijker). Het gaat bij een succesvolle blog niet om zakelijkheid & reclame maar vooral om interessante content, menselijk contact en authenticiteit of op zijn minst de illusie hiervan.

Het is dus zaak dat als u met uw bedrijf overweegt te kiezen voor persoonlijk getinte blogs, ook overweegt gebruik te maken van journalisten of copywriters. En wel copywriters die over de vaardigheid beschikken pakkende verhalen te schrijven. Educatief, onderhoudend, liefst met een twist. Huur ze in, parttime of zelfs fulltime indien nodig. Goede journalisten of copywriters schrijven aantrekkelijke blogcontent in de geest van uw opinieleiders. Zij maken een tekstuele vertaalslag naar wie en wat u wilt bereiken. Uiteraard binnen de bandbreedte van het merk en zonder uw marketingdoelen uit het oog te verliezen…

Delen/Bookmark

1 comment to Word opiniebepaler in uw vakgebied met een blog

Leave a Reply

  

  

  

CAPTCHA afbeelding

*

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>